Metal Gear Solid 2/Snakes Revenge

Publicerad 2013-08-06 19:35:00 i Retro, Spelsamling,

Jag anser mig ha rätt så bra koll på Metal Gear-serien och alla de titlar som släppts till diverse konsoler. Men Snakes Revenge lärde jag mig först om för bara ett par år sedan och införskaffade mig det för bara någon månad sedan. I vilket fall som helst går jag denna gång - precis som på Metroid-serien - lite djupare in på saker och ting, men inte utan att spara lite trivia till nästa spel förstås ; )
Fodral, instruktionsbok och kassett är i ok skick, med ytterst få skönhetsfel, men är dessvärre på tyska.
Snakes Revenge släpptes 1990 på NES specifikt för den amerikanska och europeiska marknaden som en direktuppföljare till första spelet, Metal Gear. 
 
Storyn utspelar sig tidsmässigt tre år efter första spelet. Snake får i uppdrag att hjälpa FoxHound sätta stop för ett bygge av en ny Metal Gear-model. Ritningar på Metal Gear har dykt upp i händerna på en nation någonstans i mellanöstern, så Snake beger sig därför dit, dock inte ensam.
 
Likt första spelet får man som spelare även denna gång infiltrera en fiendebas genom att antingen smyga sig förbi eller i tysthet till intetgöra potentiella hot. Misslyckas man med att hålla sig i skymundan går alarmet igång och fiender attackerar från alla håll. Man får då antingen fly eller göra sig av med inkommande fiender innan man kan förtsätta infiltreringen av fiendebasen.
 
För att öka i rang får man - precis som i ettan - under äventyrets gång rädda människor som tagits till gisslan, man får även leta reda på diverse nya vapen och prylar som tillåter en att ta sig framåt. Boss-strider och andra moment fungerar i detta spelet ungefär likadant som i ettan, med undantag för ett och annat sidescrollingmoment med sneak-betoning. Under dessa moment får man styra Snake som i vilket sidecrolling-spel som helst, men fortfarande med möjlighet att smyga förbi potentiella hot om så behövs.
 
Jag har personligen inte mycket erfarenhet av varken Metal Gear eller Snakes Revenge, då jag var på tok för liten för att kunna spela denna typen av spel på den tiden. Men jag har under ett och annat tillfälle bekantat mig med dem nu på senare tid och även om det är stor skillnad mellan dessa två spel och de senare spelen så märks det ändå att det är Metal Gear man spelar : )
 
 
"This is only the beginning, Snake. America will descend into chaos... It'll be the Wild West all over again. No law, no order. Fire will spread across the world. The people will fight... and through battle, they will know the fullness of life. At last... our father's will... his Outer Heaven... is complete."
 
Liquid Ocelot - Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela