Top 5 bästa spelen - 2013

Publicerad 2013-12-27 00:00:00 i Topplistor,

Då var Julen så gott som över och snart är även år 2013 över. Om bara några dagar är det ju Nyårsafton och det kan därför kanske passa bra att ta sig en titt tillbaka på året som varit för att reflektera lite, fundera lite på vad vi egentligen hunnit uppleva och vilka upplevelser som vi uppskattat mest. Just därför tänkte jag att det kunde vara kul att dela med sig av sina favorit-titlar från året som gått och att i samma veva göra en topplista av det hela.
 
Något jag dock skulle vilja poängtera innan ni går vidare till topplistan är att jag bara listar mina fem absoluta favoritspel från det gångna året och att det därför finns en del spel som inte fick plats på listan. De skulle inte ens fått plats om jag gjort en top-tio-lista. Det känns därför inte mer än rätt att nämna några av de spel som jag skulle vilja tränga in i listan nedan, ett par honorable mentions om man så vill. Här kommer dem, utan inbördes ordning ; ) - Pikmin 3, Super Mario 3D World, Gears of War: Judgement, Dead Space 3, Bishock Infinite, Pokemon X/Y och Crysis 3.
  
 
5 - Star Craft II: Heart of The Swarm
En av stortitlarna på Pc detta året var Starcraft II: Heart of The Swarm och som en relativt inbiten Star Craft-fantast var detta ett givet köp redan på release. Det är kanske inte mycket nytt som denna uppföljare/expansion har att erbjuda, men det den har att erbjuda är en finslipad variant av ett väl beprövat koncept, med lagom betoning av såväl action som strategi. Ur en strategs ögon kanske det inte är något märkvärdigt, men ur mina ögon är det ett väldigt uderhållande och kvalitativt spel som erbjuder allt möjligt, inklusive en engagerande stoy, intressanta banor, finurliga och mångfacetterade enheter, samt ett väldigt beroendeframkallande och djupt multiplayer.  
 
 
4 - The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Detta spel blev lite av en överaskning för mig, jag hade nämligen av tidigare erfarenhet valt att inte titta på för mycket trailers eller nyheter kring spelet för att på så vis undgå att hypa spelet för mycket. Denna gång gick jag dock nästan till överdrift, då jag nästan glömt att spelet skulle släppas i vinter. Därför blev detta spel minst sagt en överaskning och en väldigt välkommen sådan därtill. Det är det första Zelda-spelet på länge som ger spelaren så gott som helt fria händer när det kommer till utforskning, val av "tempelordning", val av uppgradering, val av vapen osv.
 
Som om inte det vore nog är spelet dessutom väldigt nära besläktat med A Link To The Past, vilket enligt min mening är ett av de bästa Zelda-spelen genom tiderna och mer eller mindre delar första plats med Majoras Mask och Ocarina of Time. Att spela igenom detta spel var en riktig nostalgi-kick i kombination med rent och skärt nöje.
 
 
3 - Grand Theft Auto: V
Det tveklöst största spelet år 2013, om inte någonsin, är GTA V. Det är ett så pass påkostat spel att det är nära nog att slå den mest påkostade filmen genom tiderna, Pirates of The Caribbean: At Worlds End, som för övrigt kostat 300 miljoner dollar att skapa. Att detta märks på den enastående kvalité spelet besitter är förstås inget jag behöver påpeka, det säger i princip sig självt.
 
Den enormt stora öppna värld man som spelare har till sitt förfogande i GTA V är närapå löjligt stor och nästan bara den tillräckligt imponerande för att ge spelet en chans att hamna på min top 5. Men med det faktum att det inte är det enda spelet har att erbjuda, utan att det även erbjuder en närapå perfekt story, med genuint intressanta karaktärer och en hel uppsjö av både visuellt imponerande uppdrag, samt oändliga möjligheter för fortsatt spelande efter avklarad story är något som gör detta spel till en självklarhet på topplistan.
 
 
2 - Ni No Kuni: Wrath of The White Whitch
År 2013 inleddes med buller och brak då denna smygattack till rpg-spel släpptes på Ps3 redan den första februari här i europa. Spelet är utvecklat av Level 5 Studios tillsammans med Spirited Away-skaparna Studio Ghibli och utgivet av rollspelsfantasterna Namco Bandai. Denna retfullt perfekta kombination av bolag bidrog till ett magiskt äventyr av en väldigt speciell karaktär och fick mig som j-rpg-älskare att falla ännu hårdare för just japanska rpg-spel.
 
Den tydliga inverkan av Studio Ghiblis typiska sätt att förtälja berättelser på toppas av ett väldigt pokémon-likt fiendesystem där man så gott som alltid har chans att fånga fiender man slåss mot ute i det vilda, för att sedan kunna använda dem som en del av sitt eget team. Detta tillsammans med en perfekt kombination av de tre olika bolagens kunskap, gav Ni No Kuni: Wrath of The White Whitch de bästa förutsättningarna att bli en dunder-hit. Och tackvare ett, i mina ögon, perfekt sammarbete blev det också en dunder-hit. 
 
 
1 - The Last of Us
Året för Playstation 3 började inte bara starkt utan fortsatte likaså att vara starkt även under sommaren. Nästan enbart tackvare Naughty Dogs enormt väldesignade äventyr och absolut senaste skapelse, The Last of Us. Detta var en titel som jag såg fram emot långt innan den släpptes och började sukta efter redan i mitten av 2012.
 
Det är svårt att veta vart man ska börja när man pratar om The Last of Us, för precis allt i detta mästerverk till spel är så bra det bara går att bli. Allt från grafik, design, musik, ljudeffekter, story och kontroll till de fulkomligt briljanta karaktärerna. Det är ett spel som man under alla omständigheter borde tillåta sig själv att bli alldeles uppslukad av och inte sluta spela förrän man är igenom äventyret. Just för att den känsla och den kvalité som detta spel utstrålar är något som man borde ta vara på och inte tappa genom att syssla med något annat som kan få en att glömma vad det är äventyret går ut på.
 
Hela spelet är en plågsam resa samtidigt som det är ett av de bästa äventyr genom tiderna och samtidigt som det är något man aldrig vill ska ta slut. Det är ett sådant virrvarr av känslor som detta spel erbjuder och allt så briljant att man aldrig någonsin tror sig kunna uppleva något liknande igen. Det är ett perfekt spel i mina ögon och har inte en enda liten brist, framförallt tackvare skaparnas makalösa förmåga att förmedla känsla och få spelaren att förstå vad det är som händer och varför det händer.
 
Det var en riktig ära att få recensera detta enastående spel och jag önskar av hela mitt hjärta att Naughty Dog gör sitt bästa för att ge oss en värdig uppföljare. Helst utan att tvinga ut en ny uppföljare vart och vartannat år.
 
 
"It's true. This thing'd drive round and play real loud creepy music and kids would come runnin' out to buy ice cream."
 
Joel - The Last of Us
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela