Zelda & Scribblenauts

Publicerad 2013-12-16 20:02:00 i Allmänt,

Vilken ljuvlig helg det har varit, jag har äntligen fått sitta ner i lugn och ro och fullständigt slukas av ett spel, eller två i det här fallet. Först och främst är det Zelda jag har spelat, och gode gud vilket roligt spel det är, att spela det spelet är som att uppleva vartenda barndomsminne och Zelda-minne på en och samma gång. Det är som att släppa alla sina påhittade vuxen-bekymmer och bli barn på nytt, det är kort sagt helt underbart... Jag vet jag borde bli poet... :P
Utan att på något vis överdriva så är The Legend of Zelda: A Link Between Worlds utan tvivel med och tävlar om titeln årets spel, i alla fall enligt min mening. Det är en så välbalanserad kombination av äventyr, action och pussel att det är näst intill omöjligt att tappa intresset under spelets gång. Under de närmast 15 timmar jag hittills spelat har jag i minst 14 timmar suttit med ett brett leende på läpparna och mer eller mindre vägrat släppa taget om mitt 3DS. Jag har alltså inte bara verk i mina tummar efter allt intensivt spelande, utan även i hela ansiktet.
 
Något jag i övrigt borde skämmas för är att jag inte fattat att spelet heter A Link Between Worlds och inte A Link Between Two Worlds som jag tidigare skrivit. Detta har jag dock rättat till nu i alla de andra inlägg där jag nämnt spelet, det är kanske inget märkvärdigt, men jag borde ha bättre koll än så när det kommer till en serie som jag skattar så högt som Zelda. Jag har ju för bövelen till och med en Zelda-inspirerad tatuering på vänster bröst!
 
Nåväl! Som om inte Zelda vore nog har jag dessutom fått möjlighet att sitta ner med det för mig helt okända spelkoncept som Scribblenauts erbjuder. Spelet går för mig inte att jämföra med mycket annat jag hittills spelat och det förbryllar mig på rätt så många positiva vis än så länge. Spelets utmaning ligger i att vara kreativ med ord och i att vara någorlunda fantasifull, vilket tilltalar mig på många vis. Sedan skadar det inte heller med de rätt så frekventa referenser till Nintendos universum som spelet innehar. Det har dock visat sig att det inte är tillräckligt intressant för att slita mig från Zelda, så det saknas kanske lite dragningskraft i just det anseendet, även om det inte är speciellt rättvist att jämföra det med Zelda. Speciellt inte när Zelda ligger mig så varmt om hjärtat som det gör.
Hur som helst har denna helg varit ungefär så bra som en helg möjligtvis bara kan vara, den har ju huvudsakligen innefattat spelande ; ) Det finns trots det många lediga dagar kvar under jul att se fram emot och vem vet vad som nalkas under julledigheten? Super Mario 3D World står bland annat näst på tur :D
 
 
"Green is the Medicine of magic, Red is the Medicine of life, and Blue restores both life and Magic. Here have a taste of the medicine of life, tee hee."
 
 Witch - The Legend of Zelda: A Link To The Past
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela