Artificiell intelligens

Publicerad 2013-07-22 21:31:00 i

För ett par dagar sedan lade jag upp ett klipp på bilen Tesla Model S i kategorin "Teknik och vetenskap", som är en ny kategori här på bloggen. Som jag skrev då så finns det mycket kring det vetenskapliga och kring tekniken som är direkt bundet till Tv-spel och som vi spelintresserade människor ur fler än ett perspektiv borde intressera oss för. 
 
Idag stötte jag på ännu ett intressant klipp som har lite mer med just vetenskap, spel och teknik att göra, mer än vad Tesla Model S har i alla fall, även om Model S också har en viss inverkan på spelindutrin - genom exempelvis hårdvara.
 
 
Det intressanta med den artificiella intelligensen är att den enkelt kan implementeras på så många vis i våra liv. Allt ifrån röststyrningen i mobilen till att kunna köra vår bil till jobbet med oss själva som passagerare. Eller också ge oss yttermera utmaning i våra spelupplevelser.
 
Förbättrad intelligens på fienderna i våra tv-spel och förbättrad röststryrning har vi redan sett mycket av på senare tid. Exempel som Siri är sådant som direkt ploppar upp i mitt huvud och som får mig att fundera på vart vi kommer befinna oss om 20 år. Vi kanske inte kommer ha några vettiga "Androider" om 20 år, men det hade sannerligen varit en upplevelse att i alla fall kunna föra ett normalt samtal med Siri om 20 år ; )
 
 
"Keep your head down! There's two of us in here now, remember?"
 
Cortana - Halo 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela