Gammal är äldst ;)

Publicerad 2013-07-13 20:47:00 i Retro, Spelsamling,

Game & Watch är en/ett konsol/spel som jag tyvärr inte fick möjlighet att sätta tänderna i som liten. Först och främst var jag inte ens född när dessa spel äntrade marknaden här i norden och när jag väl var tillräckligt gammal för att spela hade Game & Watch mer eller mindre redan blivit retro.
 
Företaget Nintendo (som lanserade konsolen/spelen) har funnits i många herrans år, men Game & Watch var den produkt som gav dem det stora genombrott som gjorde dem till det de är idag. Gunpei Yokoi, som designade Game & Watch, fick idén till konsolen på resande fot då han fick syn på andra resande affärsmän som kladdade på sina miniräknare för att fördriva tid.
 
Enkelt formulerat var Game & Watch en konsol - stor som en miniräknare - som innehöll ett enda spel, samt en klocka. Konsolen såldes i flera olika färger och former, varje model innehållande olika spel. Totalt såldes det mellan 40 - 45 miljoner exemplar av de 59 olika konsolerna.    
 
Med vetskapen om att Nintendo mer eller mindre gjorde global debut med just Game & Watch och på sitt eget vis samtidigt öppnade portarna för bärbara spel kan man säga att det känns väldigt häftigt att äga en av dessa godbitar i dagens läge :)
Det som dessutom gör denna lilla pryl lite extra speciell för mig är att jag fått den av min kära sambo. Det är inte bara en av de äldsta prylarna i samlingen, utan även en av de mest värdefulla, ur fler än ett perspektiv för min del.
 
Jag vill självklart även här samla alla olika modeller i kartong, men det är svårt att hitta och rätt så dyrt :S
 
 
"What is a man? A miserable little pile of secrets.”
 
 
Dracula - Castlevania: Symphony of the Night
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela