Jet Force Gemini

Publicerad 2013-07-10 20:41:00 i Retro, Spelsamling,

NU är det dags att presentera ett nytt spel i samlingen, denna gången en "stand-alone-titel" som inte tillhör någon serie, men som tillhör en av de många rariteter (:P) som Rare förgyllt Nintendos konsoler med. Nämligen Jet Force Gemini.
 
Jet Force Gemini anses vara en av de mest originella titlarna i N64:ans bibliotek men samtidigt en av de sämsta Rare-spelen till konsolen. Spelet blev väl mottaget världen över men inte lika väl som Rares tidigare spel, Banjo Kazooie och Golden Eye.
 
Handlingen i spelet kretsar kring tre karaktärer, Juno, Vela och Lupus, som tillsammans tvingas fly från spelets antagonist, Mizar, under ett gigantiskt anfall mot deras rymdflotta. Handlingen är inget revolutionerande men det spelet däremot hissades för var ljud, grafik och level-design. Det dissades och andra sidan för en hel del monotont och långdraget samlande.
 
Jet Force Gemini var en relativt sen release på N64:an och släpptes här i Sverige inte förrän i november 1999. Om detta i kombination med allt brus kring kommande konsol-generation (Gamecube, Ps2, Xbox) var orsaken till att spelet inte blev en så stor hitt som Nintendo och Rare hoppades låter jag vara osagt, men planer på en uppföljare skrotades då spelet inte sålde mer än omkring en miljon kopior.
 
Detta är ett spel som jag själv önskar att jag hade upplevt under N64:ans storhetsdagar, men som jag på grund av min ålder inte hade råd att köpa innan de nya konsollerna befann sig på marknaden. Även om jag lyckades uppleva en del av det Jet Force Gemini hade att erbjuda genom vänner på den tiden så kan jag inte säga att jag fick tillräckligt mycket tid med detta spelet som liten. Jag antar att det är bättre sent än aldrig :)
 
 
"Many tricks are up my sleeve, to save yourself you'd better leave!"
 
Gruntilda - Banjo Kazooie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela