Retro FTW !

Publicerad 2013-07-03 20:08:00 i Retro,

Det är något speciellt med retrospel, inte nödvändigtvis bara för att man minns dem sedan barndomen, utan även för att spelkassetter, kartonger, förpackningar och skivor från förr har en viss charm. Man ser när en spelkassett kommer från 70-talet eller 90-talet, det syns på former, färger och omslag. Kanske främst för att de numera ser slitna ut, men också för att de påminner om respektive tidsepok på sitt eget lilla vis.
 
Sedan finns det förstås en del historia kring varje pryl för den som är intresserad. Personligen är det nog spelen som lämnat störst avtryck och förändrat spelindustrin mest som gör mig intresserad. Det är förmodligen därför jag valt att samla på just de serier jag idag samlar på, vilket också är varför jag köpt nedanstående spel de senaste dagarna :)
 
Jag skulle vilja kalla detta för Metal Gear Solid 1, men det finns faktiskt två spel på NES som släppts innan detta. De två spelen lyckades jag tyvärr inte att få tag på denna gången.
 
Även om Resident Evil till en början var menat som en remake på Capcoms "Sweet Home" och i slutändan hämtade mycket inspiration från "Alone In The Dark", så är detta första spelet i Resident-evil-serien.
 
 Zone of The Enders räknas knappt som Retro, men det är en riktigt grym spelserie :)
 
Jag har redan en komplett Metroid-samling, men det skadar inte att köpa kopior i bättre skick. I övrigt är kanske inte Advance-porten på Metroid 1 heller riktigt retro, men den tillhör trots allt en av de äldsta serierna genom tiderna. 
 
Vad är väl en spelsamling utan gamla fina speltidningar? Jag är nästan färdig med samlingen av Nintendo-magasin (saknar 15 tidningar) och har därför även börjat på samlingen på Club Nintendo.
 
Det är dock en hel del nummer av SuperPlay som saknas. Ändå har jag i dagsläget nästan hundra stycken...
 
Här är allt från ovanstående bilder samlat, plus Super Nintendot och Ninja Gaiden till Nintendo DS som jag också nyligen införskaffat.
 
 
"Wishes can come true. But not if you just wait for miracles. Miracles are things we make for ourselves. Here, and now."
 
Oerba Dia Vanille - Final Fantasy XIII
 

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2013-07-03 20:12:33

Bra skrivet och fina bilder!

Svar: Tack :)
WhirlingCow

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela