Super Metroid

Publicerad 2013-07-23 16:42:00 i Retro, Spelsamling,

Nu har jag äntligen kommit till det spelet i Metroid-samlingen som utan minsta motstånd kniper första platsen, Super Metroid, så klart. Detta spelet är för mig helt ovärderligt, det är inte bara det första spelet som jag själv köpt för egna pengar utan även det första spelet som jag någonsin spelat igenom helt själv. Bara de två faktorerna i sig får spelet att bli lite speciellt. Lägger man dessutom sedan till den enorma kvalitén som fullkomligt strålar ur denna skapelse så förstår man varför jag som liten inte kunde slita mig och varför det än idag betyder så mycket för mig.
Jag borde kanske skämmas över att jag inte äger någon kartong - vilket jag i viss mån gör - men faktum är att jag inte tänker komplettera detta exemplar med någon kartong. När jag väl köper en kartong så köper jag även ett nytt spel som kan få ligga i kartongen. Detta exemplar är perfekt som det är : )
 
Super Metroid är jag såklart inte ensam om att avguda, faktum är att spelet under releasen blev hyllat världen över och fick ett genomsnittligt betyg på omkring 95%. Spelet är än idag väldigt högt rankat och anses fortfarande vara en av de bästa spelen genom tiderna.
 
Detta är alltså den tredje Metroid-titeln i ordningen och story-enligt hamnar den kronologiskt sett precis efter Metroid 2. Men som jag bara snuddade vid i mitt Metroid 2-inlägg så är alltså inte Metroid 2 en direkt uppföljare till Metroid 1 - vilka titlar som är direkta uppföljare återkommer jag till vid ett senare tillfälle - och som jag nämnde sist är Metroid 2 den sjätte delen i berättelsen. Vilket gör Super Metroid till den sjunde delen.
 
Något som jag tidigare heller inte gått speciellt djupt in på är den huvudsakliga handlingen i spelet, som nu kanske är dags att lite ytligt förklara. Kort sagt är huvudkaraktären Samus Aran en prisjägare, (Bounty Hunter låter mycket bättre :) som i första spelet åtar sig uppgiften att hjälpa "The Galactic Federation" att återfå ett exemplar av en parasit-liknande varelse som kallas för just Metroids.
 
Metroid-exemplaret utgjorde en stor fara i fel händer på grund av Metroidens olika parasitiska egenskaper och rymdpiraterna som lade vantarna på exemplaret planerade förstås något fuffens för att i sin tur få makt över stora delar av universum. Så när Samus väl återtog Metroid-exemplaret i första spelet ombads hon i andra spelet (vilket är sjätte delen i storyn) att förinta allt Metroid-likt liv.
 
I och med det totala förintandet av alla Metroids i andra spelet klargjorde skaparna för spelaren att Metroids utgjorde en enorm fara för hela universum och att det var bäst att förinta allt som hade med dem att göra. Trots detta behöll Samus det sista Metroid-exemplaret hon stötte på i slutet av andra spelet för att sedan donera i forskningens namn till "The Galactic Federation". Detta exemplar blev såklart även det bortrövat i början av Super Metroid, ännu en gång av rymdpiraterna. Samus blev återigen tvungen att hjälpa till och där fick man som spelare fortsätta berättelsen i Super Metroid. 
 
Ytterligare intressant fakta är att de tidigare spelen i serien framförallt kretsade kring utforskning av en öppen värld (detsamma gäller resterande spel i serien) där man endast begränsades av huvudkaraktärens förmåga, som man succesivt utökade genom diverse uppgraderingar som gick att hitta i den öppna världen. En annan viktig aspekt i spelen var känslan av ensamhet och hopplöshet, Samus (dvs. du som spelare) var helt enkelt tvungen att klara sig själv.
 
Detta var något som ledande utvecklare Gunpei Yokoi (skapare av tidigare spelen i serien) och hans team var noga med att på alla vis framhäva i Super Metroid. Vilket de lyckades väldigt väl med. Spelet släpptes 1994, hela sju/åtta år efter Metroid 1 och gjorde därmed en hejdundrans comeback på den stationära konsol-marknaden.
 
 
"See you next mission"
 
End text - Super Metroid
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela