Topp 5 Wii spel

Publicerad 2013-07-31 13:50:00 i Topplistor,

Topplistor tycker jag, som ni kanske vet, är roliga. Och just för att jag för ett par dagar sedan fick en fråga om vilka mina topp fem favoritspel till Wii är, kommer jag här lista mina Topp fem personliga favoriter till Nintendo Wii. Med tanke på att alla spel nedan tillhör en Nintendo konsol kan det kanske i viss mån vara rätt enkelt att förutse vilka titlar som nalkas. Många av spelen har dessutom säkert nämnts i andra topplistor till wii, men detta är alltså så jag själv rangordnar det hela : )
 
 
5. 
Super Mario Galaxy
 
Det går inte att göra en topplista till en Nintendo konsol utan att inkludera Mario. Mario Galaxy var det första "riktiga" Mario-spelet sedan Mario 64 och är fortfarande en av de mest revolutionerande platformsspelen denna generationen. För mig personligen var detta ett av de få spelen som nyttjade kontrollen på alldeles rätt vis, varken för mycket eller för lite motion controlling och som utöver det hade allt en ny del i Mario-serien bör ha.
 
4.
 
The Legend of Zelda: Skyward Sword
 
Från ett spel som använder alldeles lagom mycket motion controlling till ett spel som mer eller mindre andas motion controlling. Skyward Sword är utan tvekan det enda spelet på Wii som går fullt ut på den rörelsekänsliga Wii-moten och gör det 100% rätt. Twilight Princess i all ära, men Skyward Sword är nog i slutändan det vassare liret av dem båda.
 
3.
Metroid Prime 3: Corruption
 
Som ni kanske förstått har jag en viss förkärlek till Metroid, men det är inte enbart därför Metroid Prime 3: Corruption ligger som tredje plats på listan. För precis som alla andra spel här på topplistan gör Metroid Prime 3 saker och ting väldigt rätt när det kommer till kontroll. Hela idén med Wii är nämligen kontrollen, som är tänkt ska ge spelaren möjlighet att uppleva spel på ett helt nytt vis. Metroid Prime 3 ger spelaren i alla anseenden ett helt nytt sätt att bekanta sig med prisjägaren Samus Aran och gör det med stil.
 
2.
Resident evil 4: Wii edition
 
Ett av mina absoluta favoritspel från Gamecube, Ps2 och Xbox-eran är Resident Evil 4 och till Wii gjordes en alldeles utmärkt remake. Den må ha haft samma grafikprestanda som sin föregångare och samma story att följa, men även en del nya belöningar och ett helt nytt kontrollschema. Allt skräddarsytt till Wii och förfinat ur ett spelmekaniskt perspektiv. Med alla förbättringar som gjordes specifikt till Wii:et i kombination med det redan superba spel som Resident Evil 4 är, blev det i mina ögon så pass bra att det var värt att spela igenom ytterligare fem till sex gånger ; )
 
1.
Super Smash Bors Brawl
 
Det känns som att detta var lite väntat, samtidigt som det också borde vara rätt oväntat. Min predikan om hur bra jag faktiskt tycker Super Smash Bros är och hur mycket jag ser fram emot kommande delen i serien borde kanske avslöja vilket spel jag tycker bäst om till Wii (och över huvud taget). Men om man ser till andra spel i topplistan så har kontrollen spelat stor roll och Super Smash Bros Brawl har ingen Wii-anpassad kontroll. 
 
I mitt huvud är det helt enkelt så att Smash Bros i alla anseenden är en vinnare. Spelet har en av de mest beroendeframkallande spelmekanikerna i spelhistorien och sitter ju trots allt på mer än 20 år av Nintendo historia och därmed mer än tillräckligt av både story, huvudkaraktärer och briljant musik. Dessutom var spelet kontrollmässigt redan perfektionerat i och med Super Smash Bros Melee till Gamecube, samma kontroll implementerades alltså även i Brawl.
 
 
När jag ändå sammanställde denna topplista passade jag även på att göra en ny kategori som heter just "Topplistor", där ni i framtiden kan se fram emot fler av mina personliga topp fem och topp tio listor : )
 
 
"Suuuupeeeerrrr Smaaash Broootheeeers!"
 
Announcer - Super Smash Brothers
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela