Dags att snacka retro !

Publicerad 2013-06-07 00:54:00 i Retro, Spelsamling,

Nu tycker jag det är dags att göra mitt första inlägg under kategorin retro. Som jag skrev i mitt absout första blogginlägg så ville jag på något vis få in någon slags info om min personliga spelsamling här på bloggen. Och för att förtydliga så skulle man kunnat säga att jag helt enkelt vill fotografera hela min spelsamling steg för steg, spel för spel och successivt posta det här på bloggen. Nu är inte min spelsamling speciellt stor, men det är ju och andra sidan inte storleken som räknas...
 
I mina ögon kan inte en spelsamling klara sig utan ett Metroid ! Och faktum är att det är just där mitt spelsamlande började, inte med det absolut första Metroidet som släpptes, utan med Super Metroid till Super Nintendo. Att detta spel på något vis skulle bli ett avstamp för mitt stora intresse av att faktiskt spara och bevara de spel jag ägde hade jag vid 11 års ålder inte en aning om. Speciellt inte med tanke på att Super Metroid och Super Mario World var de enda två titlar jag ägde på den tiden.
 
Men affektionen till detta spel kom någonstans ifrån att jag faktiskt, med egna pengar, köpte detta spel och att det var så förbaskat bra som det faktiskt var. 
 
Nu när jag på något vis fått ur mig denna förklaring så känns det dock lite konstigt att inte presentera just Super Metroid som första spel under retro-kategorin. Tanken är nämligen att börja i kronologisk ordning och därför blir det inte Super Metroid som ligger först i ordningen. Utan det allra första spelet i serien, nämligen Metroid till NES.
 
 
Ja, såhär ser alltså den nästan antika ( :P ) spelkassetten ut. Den är i riktigt fint skick, men saknar dessvärre kartong och instruktionsbok. Målet är dock att införskaffa alla spel i Metroid-serien i orginalförpackning, hittintills är alla spel i serien i min ägo, men just Metroid till NES, Metroid 2 till Gameboy samt Super Metroid till Super Nintendo saknar kartong och instruktionsbok :(
 
Spelet släpptes här i europa år 1988 och producerades av Gunpei Yokoi. Det har gjorts en del nyversioner av spelet (bla till GBA/Gameboy Advance) samt en remake som heter Metroid Zero Mission till GBA och som jag så småningom kommer att återkomma till :)
 
"The Last Metroid is in captivity, the galaxy is at peace"
Super Metroid - Super Nintendo
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela