Spel-kub

Publicerad 2013-06-26 15:29:00 i Retro, Spelsamling,

Vid första tanke vet jag faktiskt inte varför jag gjorde mig av med min Gamecube. Det var den första stationära konsolen jag alldeles själv betalt för och den var bara min. Med omkring 30 spel och en Gameboy-player installerad var den under 6 års tid en av mina käraste ägodelar.
 
Anledningen till att jag bestämde mig för att sälja Gamecuben var för att mitt nyligen inhandlade Wii faktiskt kunde spela Gamecube spel. Så Gamecuben blev överflödig och konsol, Gameboy-player och tillhörande handkontroll såldes. Kvar blev ca 30 spel och en svart handkontroll. Tillfälligt kändes det som en perfekt lösning, det fanns ju mer plats på tv-bänken åt nya konsoler :)
 
Men såhär 5 år senare kan jag dock många gånger känna att man saknar den plinki-plonkande intromusiken och de löjligt små skivorna. Det skulle inte skada att köpa sig en ny Gamecube, dessutom skulle det inte vara den enda konsolen som genom åren blivit återköpt och av rent nostalgiska skäl fått sällskapa resterande delen av spelsamlingen.
 
Så just därför beställde jag en Gamecube från en Webbutik som säljer begagnade tv-spel och konsoler (Kaptenkrok.se). Det tog ca 4 veckor innan jag fick paketet, men nu är det här :) 
 
 
Trots den långa leveranstiden så må jag säga att jag är relativt nöjd med Kaptenkrok. Bra pris, fint skick och alla tillbehör ingick.
 
 
Nintendo Gamecube var en rätt så enformig liten apparat egentligen, den kunde bara spela spel och inget annat. Ändå konkurerade den under sin livstid med konsoler som Ps2 och Xbox, som båda kunde spela DVD-skivor och dylikt.
 
 
De små skivorna rymde inte speciellt mycket data, men skulle enligt Nintendo bidra till kortare laddningstider. Om detta var en ren gimmick eller ej är svårt att svara på. Skivorna lämnade i alla fall ett intryck, man minns dem än idag.
 
Trots storleken på konsolen och de små snabba skivorna blev dock inte Gamecube någon hit. Den sålde mindre än sin föregångare Nintendo 64 (33 miljoner enheter) och knappt lika mycket som Xbox (24 miljoner enheter). Den såldes bara i 21 miljoner exemplar och blev mer eller mindre slaktad av Ps2 som såldes i totalt 157 miljoner exemplar.
 
Intressant är att Ps2 länge var den mest sålda spelkonsolen genom tiderna, men blev ganska nyligen utsåld av Nintendo DS.
 
"The controller is so intuitive, even your mum can play."
 
Shigeru Miyamoto - E3 2006
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela