Topp fem bästa/sämsta ögonblicken E3 2013

Publicerad 2013-06-16 22:45:00 i Allmänt,

Topplistor är ju roliga, så jag bestämde mig för att göra en egen på de fem bästa respektive sämsta ögonblicken från årets mässa. Detta är alltså mina personliga åsikter.

 

Topp fem bästa ögonblicken 

 

5. Killer Instinkt

Vem kan väl glömma de ärofyllda dagar Rare hade på Nintendos tre första konsoler? Ja, inte jag i alla fall. Faktum är att jag länge har önskat mig ett nytt spel från Rare och mer eller mindre gråtit mig till sömns över de banala grejer de fått pyssla med på senare tid. Det verkar dock som att Rare-fantaster som jag får nöja sig med just titeln Killer Instinct, för det är nämligen inte Rare som utvecklar denna gången. Trots det står jag med öppna armar.

 

4. Metal Gear

Nya Metal Gear såg oerhört imponerande ut under Microsofts presentation. Gameplay som lockade, gamla bekanta ansikten, nya okända ansikten och en trailer som endast de största Hollywood-rullarna får äran att skryta med.

 

3. Microsoft kör 90 min spel

Microsoft fick nog tänka till lite efter konferensen den 21 maj. Publiken var besviken på det dåliga utbudet av spel, men framförallt på den stora fokusen kring tv och övriga funktioner på boxen. Detta rådde Microsoft bot på under E3 och ägnade hela sin presentation åt spel. Tråkigt nog teg de om de absolut viktigaste ryktena som svävat kring XboxOne.

 

2. Sony Visar vart skåpet skall stå

Med alla rykten som kretsat kring DRM, allways online och hämmande av begagnatmarknaden var stämningen minst sagt orolig inför årets E3. Microsoft verkade inte vilja ge några klara besked direkt på scenen och lät fans och blivande konsumenter fortsätta fundera kring hur Microsofts framtida tillskott ska fungera. Sony gick dock ut med klara besked och bekräftade att deras nästkommande konsol inte bara skulle vara ca 1000 kr billigare, utan även skulle fungera precis som vi är vana vid när det kommer till onlinekrav, spel-köp och spel-sälj.

 
 1. Smash Bros WiiU/3DS

Att låta alla Nintendo karaktärer brutalt misshandla varandra för fansens underhållning är kul nog som det är, men genom att bjuda in Megaman blev en redan intressant titel helt oslagbar. Senaste tillskottet i Smash Bros-serien har nämligen fått spinna helt ostört i min Wii det senaste året och har med undantag för Skyward Sword varit det enda spel jag med jämna mellanrum kommit tillbaka till för ytterligare Nintendo-magi.  Av alla spel på hela mässan är detta det enda jag verkligen inte kan leva utan och definitivt inte kommer att missa.

 
 
Topp fem sämsta ögonblicken
 

5. Konami

Med de spel Konami hade att erbjuda detta året undrar jag vad de hade varit utan Hideo Kojima och Metal Gear.

 

4. Inget Metroid ?

Som det stora Metroid-fan jag är väntade jag mig i alla fall en tease på ett kommande Metroid. Men nej, inte ett knyst.

 

3. Dåligt med nya titlar till Ps4

Trots Sonys lyhördhet gentemot fansen rörande DRM, begagnatmarknaden och always online innehöll Sonys konferens inte mycket nya titlar. Det som visades hade sedan Sonys tidigare konferens i Januari redan avslöjats och de nya spel som avslöjades var till större delen relativt ointressanta.

 

2. Ingen Nintendo-konferens

”The Big N” hade ingen presskonferens att bjuda på i år. Detta var förmodligen mycket på grund av den stora fokus som låg på Microsoft och Sony. Det kändes tyvärr som att Nintendo försökte gömma sig, inte kul.

 

1. XboxOne

Vi fick sannerligen en hel del nya spel avslöjade till XboxOne, men vad vi å andra sidan inte fick klart för oss var hur Microsofts kommande konsol i praktiken skulle fungera. Det vi däremot fick veta var att den kommer kräva en periodisk uppkoppling till nätet, minst var 24:de timme och att det kommer bli mycket krångligare att sälja sina spel privat. Fy Microsoft !

 

“My name is Reggie. I'm about kicking ass, I'm about taking names, and we're about making games.”

Reggie Fils-Aime – E3 2006

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela