Metroid Prime 2: Echoes

Publicerad 2013-10-29 18:55:00 i Retro, Spelsamling,

Vad sägs om lite mer Metroid? Ja, jag tackar inte nej i alla fall, Metroid är något som jag förmodligen aldrig kommer tröttna på. Men om jag nu skulle tröttna på Metroid så är nog Metroid Prime 2 det första spelet i serien jag skulle tröttna på. Inte för att det är ett dåligt spel, utan snarare för att det enligt min mening inte riktigt håller den "Metroid-standard" jag tycker ett Metroid-spel ska hålla. Och för att det tyvärr känns mer krångligt och omständigt än roligt när det kommer till pussel, problemlösning och strider.
Trots det är jag såklart nöjd över att ha ett relativt välbehållet exemplar i min ägo. 
Metroid Prime 2: Echoes släpptes i november månad år 2004 här i europa och är det sjunde Metroid-spelet som släppts, samt en uppföljare till Metroid Prime. Men Metroid Prime 2 blir likväl den fjärde delen i storyn, då Metroid Prime: Hunters tar platsen som den tredje delen i tidslinjen
 
Den stora skillnaden de båda spelen emellan är Metroid Prime 2:s tydligare betoning på pussel och strategiskt tänkande kring Samus arsenal. Metroid Prime 2 nyttjar nämligen ett system som använder sig av begränsad ammunition (till skillnad från resterande delen av serien) och tvingar även spelaren att sköta problemlösningen genom att färdas mellan två olika dimensioner. Ungefär som i The Legend of Zelda: A Link To The Past, fast krångligare.
 
Trots mina personliga åsikter kring spelets kvalité och något krångliga upplägg fick Metroid Prime 2: Echoes likväl ett väldigt bra mottagande från kritiker världen över. Det genomsnittliga slutbetyget hamnade på ca 92% och spelet hyllades för bland annat grafik och bandesign, men även för att vara en lysande uppföljare till en redan perfekt föregångare. Metroid Prime 2 sålde dock bara hälften så bra som sin föregångare och slutade på ca 1,3 miljoner sålda exemplar i hela världen.
 
 
"Is that all you've got?"
 
Adam Malkovich - Metroid Other M
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela