Metroid Zero Mision

Publicerad 2013-10-15 17:46:00 i Retro, Spelsamling,

Äntligen har jag kommit till den delen av Metroid-samlingen som är i absolut bästa skick. Nämligen mitt inplastade exemplar av Metroid Zero Mission : D
Även om Zero Mission inte är ett speciellt gammalt spel så är jag trots det väldigt nöjd över att ha ett helt inplastat exemplar med den röda Nintendo-remsan på  : )
Metroid Zero Mission släpptes år 2004 här i Europa och är det sjätte Metroid-spelet i ordningen, det är som många kanske redan vet en remake på det första Metroid-spelet till NES. Det innehåller dock en del extramaterial, samt en helt ny episod där spelaren för första gången får bekanta sig med Zero-suit-Samus (Samus utan Power-suit).
 
Episoden med Zero-suit-Samus skiljer skiljer sig lite från resterande delen av spelet, på det viset att Samus förstås är mycket känsligare utan sin dräkt och att man därför som spelare behöver hålla en lägre profil genom att krypa genom fläktutrymmen och liknande för att hålla sig undan vissa fiender. 
 
Zero Mission har precis som så många andra Metroid-spel fått väldigt bra betyg och blivit hyllat av såväl fans som kritiker världen över. Men det har likväl fått ett något lägre snittbetyg än sina föregångare, ca 89% enligt Metacritic, detta framförallt på grund av den korta speltiden.
 
Personligen blev Metroid Zero Mission lite av en räddning för mig. Framförallt för att jag på den tiden inte riktigt fann tjusningen med åttabits-versionen av Samus första äventyr. Mitt första möte med Samus var ju via det mycket snyggare och roligare Super Metroid som på den tiden tyvärr fick orginalet att se lite blekt ut i mina ögon. Som Metroid-fantast ville jag trots det uppleva Samus första äventyr och just då passade Zero Mission mycket bättre än orginalet. Man fick ju dessutom ta del av en extra episod som Zero-suit-Samus ; )
 
 
"My past is not a memory. It's a force at my back. It pushes and steers. I may not always like where it leads me, but like any story, the past needs resolution."
 
Samus Aran - Metroid Other M
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela