Det nalkas Tv-spels-helg :D

Publicerad 2014-01-31 19:45:00 i Allmänt,

Efter en relatvit lugn vecka på BTH med rätt mängd plugg och rätt mängd fritid tänkte jag avsluta med en riktigt slapp och skön Tv-spels-helg. Under veckan har jag visserligen funnit tid till att sitta vid de spel jag kännt för, dvs. både Luigi's Mansion 2 och den nya Walkthroughn, Pikmin 3. Men nu när helgen äntligen är här och det för en gångs skull inte är något speciellt planerat, tänkte jag göra ett riktigt djupdyk i båda spelen. Framförallt för att det oftast inte hinner bli speciellt många så kallade djupdyk i vanliga fall... om vi nu inte räknar den rätt så nyligen avslutade jule-tiden förstsås ;) 
 
Pikmin 3 har jag förvisso redan spelat igenom två gånger sedan tidigare, första gången som en slentrianmässig första genomspelning och andra gången som en "Speed-run-genomspelning" som inte blev riktigt så lyckad som jag tänkt mig. Det är framförallt känslan av att jag kan lyckas mycket bättre än vad jag gjorde sist som gör det lockande att spela igenom en tredje gång.
Det är dessutom ett riktigt bra spel att göra en speed-run på, då hela spelets upplägg faktiskt kretsar kring bra planering och någon form av tidspress. Det är i korthet precis det en speed-run också gör, vilket gör Pikmin 3 väldigt belönande att göra speed-runs på. Nu är jag ingen mästare kanske, men jag antar att jag är tillräckligt kunnig för att lyckas göra en simpel Walkthrough på ett rätt så få antal dagar :)
 
 
När det kommer till Luigi's Mansion 2 kan jag säga att det under de två till tre första timmarna har varit väldigt svårt att slita sig. Stämningen är - som jag skrev i inlägget om Luigi's Mansion 2 - oerhört påtaglig, och som jag nu märkt, i många fall bättre än vad den var i föregångaren på Gamecube. Det är nog förmodligen också den något intensivare stämningen som gör det svårt att lägga spelet ifrån sig.
Utöver det så tycker jag också att det är rätt så tilltalande att springa omkring i sitt eget tempo och leta efter både guldtackor, sedlar och guldmynt för att få upp bonuspoängen, och samtidigt möjlighet att uppgradera Poltergusten. Själva "skatt-jakten" är jag glad över att de gjort lite mer betydelsefull, samtidigt som de behållt den sköna känslan av att hitta alla mynt och sedlar. 
 
Det är nog nästan lite svårt att redan nu säga vad det är som gör Luigi's Mansion så bra, utan att ha spelat mer än ett par tre timmar. Men om jag nu skulle försöka formulera det jag hittills upplevt så skulle jag nog vilja kalla det hela för Nintendo-magi ; )
 
 
"Luigi! What’s wrong with you, boy! Are you chickening out? Get to the Cellar!"
 
Professor E. Gadd - Luigis Mansion 2
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela