Metroid Prime Hunters

Publicerad 2014-01-21 19:21:00 i Retro, Spelsamling,

Så var det äntligen dags att skriva lite om ännu ett spel ur samlingen, det var på tok för länge sedan nu. Hur som helst tänkte jag denna gång titta lite närmare på Metroid Prime Hunters, ett spel som för mig hamnat lite mellan stolarna och som jag själv faktiskt inte ens spelat.
 
Att jag aldrig spelat spelet har dock inte så mycket att göra med det faktum att mitt specifika exemplar fortfarande är förseglat. Det är snarare så att det under perioden 2002 - 2007 släpptes så pass många Metroid-spel att jag som yngre faktiskt inte riktigt hann med. Metroid Prime-serien var dock så pass lockande att jag hade planerat att köpa spelet, men då det landade på en konsol som jag inte ägde (Nintendo DS) slutade det med att jag inte riktigt ville spendera så mycket pengar som det skulle komma att kosta med både konsol och spel, enbart för att få möjlighet att testa det.
 
Ca sju år senare hade jag dock hunnit införskaffa mig både ett Nintendo DS och ett 3DS, och då spelet ändå gått ner rätt så ordentligt i pris bestämde jag mig för att köpa det. Problemet var bara att jag fick hem spelet helt inplastat och att jag just då hade påbörjat mitt samlande på riktigt och vi alla vet ju hur det är med obrutna förpackningar, man vill ju gärna låta dom förbli obrutna... vilket resulterade i att jag aldrig öppnade spelet :P
 
Om detta innebär att jag missat något stort tvivlar jag förstås en aning på, betygen talar ju inte riktigt för det, men om saningen ska fram så planerar jag nog att testa det via emulator så fort ett tillfälle dyker upp :)
 
Trots det faktum att jag inte spelat spelet har jag likväl lagt en del fakta om spelet på minnet. Det jag bland vet är att spelet släpptes under år 2006 över hela världen och att det är det tionde Metroid-spelet som släppts, samt att det rent storymässigt hamnar någonstans mellan Metroid Prime och Metroid Prime 2: Echoes. Det vill säga att det blir det tredje spelet enligt storyns ordningsföljd.
 
Spelets story skiljer sig dock lite från vad man som Metroid-fantast är van vid och fokuserar mycket på det faktum att Samus inte är den enda prisjägaren i galaxen. Under spelets gång får man som spelare tillsammans med Samus även upptäcka kvarlevorna av den utdöda rasen Alimbic, vars existens av någon anledning fick ett abrupt slut.
 
Annan intressant fakta är att Metroid Prime Hunters inte fokuserar lika mycket på utforskning som sina företrädare, utan istället på en mer precis kontroll och ett mer multiplayer-betonat upplägg. I Hunters har man via NDS:ens övre skärm fortfarande en första-persons-vy, precis som i de övriga Prime-spelen, medan styrningen av Samus görs med hjälp av styrkorset på NDS:en. Siktandet av Samus armkanon görs å andra sidan med hjälp av NDS:ens pekskärm, som enligt många kritiker ska ge ett väldigt precist sikte. Även om jag själv är lite skeptisk till hur precist eller enkelt det kan vara att hålla konsolen i ena handen och pekpennan/stylusen i den andra.
                  
                      
 
Utöver det något annorlunda uplägget, kontrollen och storyn går det att spela upp emot fyra personer tillsammans i Metroid Prime Hunters. Som spelare ska man i multiplayerläget kunna välja mellan Samus och sex andra prisjägare samt kunna voice-chatta med varandra via den "inbyggda" chatt-funktionen i spelet. Att det ens finns en chatt-funktion är för övrigt riktigt häftigt :)
 
Metroid Prime Hunters fick trots, eller kanske tack vare, sina många annorlunda idéer ett rätt så bra genomsnittligt slutbetyg, som i slutändan hamnade på omkring 85%. Ändå lyckades spelet inte sälja mycket mer än omkring en miljon (0.75 milj) exemplar världen över, vilket är förvånansvärt lite för ett DS-spel utvecklat av Nintendo själva. 
 
Hur som helst ska det bli intressant att testa spelet så småningom, frågan är väl bara om jag ska testa via emulator eller om jag ska kosta på mig att köpa ett extra exemplar. För att bryta förpackningen kommer nog inte på fråga, i alla fall inte nu efter att jag har haft den obruten så länge :P
 
 
"That seems... inefficient."
 
Ghor - Metroid Prime 3: Corruption
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela