Super Smash Bros. Brawl

Publicerad 2014-01-28 20:59:00 i Retro, Spelsamling,

Som ni säkert minns har jag predikat mer än en gång om hur bra jag tycker Smash Bros-serien är, som jag tidigare nämnt så finns det på tok för mycket gott att säga om denna spelserie, för att inte tala om alla goda minnen... Det är nästan så att det känns lite vemodigt att slutligen nå den hittills sist utgivna delen i spelserien och helt plötsligt inte ha någon direkt anledning att fortsätta skriva om de äldre delarna i serien.
 
Det är i vilket fall som helst dags att ta en titt på den hittills sist utgivna delen i spelserien, vare sig jag vill eller inte. Och för att hylla spelet lite extra har jag valt att flasha med hela samlingen på en gång, både i film och foto-format. ; P
Super Smash Bros. Brawl är kanske inte riktigt lika flitigt spelat som Melee, men jag och min bror har likväl spelat det kontinuerligt sedan det släpptes år 2008. Om vi gått över 1000 timmar än är dock tveksamt, men en sak är säker och det är att vi har haft kul, även om det funnits en del mindre distraktionsmoment att klaga på.
De distraktionsmoment jag syftar på är förstås den slumpmässiga snubblingen och det något nedsaktade tempot, vilka förmodligen ensamma bär skulden för hur mycket mindre Brawl det blivit i förhållande till Melee. De som har spelat både Brawl och Melee vet säkerligen vad jag talar om och känner förmodligen precis likadant som jag angående denna så kallade slump-snubbling, samt det något långsammare tempot. 
 
Att ett nedsaktat tempo kan vara frustrerande för de som är vana vid spelet säger kanske sig självt, frågan är väl snarare vad snubblingen innebär för problem. Och vad det innebär är precis exakt vad det låter som, den får alla karaktärer i spelet att snubbla på ren och skär slump, men det sker förstås oftast när man som minst anar det och helst när det kan vara till störst skada. Vilket inte är ett dugg kul när man är mitt upp i en hetsig strid mot sin äldre eller yngre bror, det kan kort sagt leda till både den ena och andra svordomen, vare sig man vill eller inte.
 
Hur som helst är snubblingen mer eller mindre roten till allt ont i Brawl, eller snarare så gott som det det enda onda i Brawl. Trots det ligger spelet mig minst lika varmt om hjärtat som Melee, för det finns trots allt inget annat att klaga på när det kommer till Brawl. Det är i övrigt faktiskt en enda stor förbättring på allt vad serien tidigare haft att erbjuda, både när det kommer till musik, karaktärer, spellägen, och så vidare. Det besitter till och med ett hyffsatt intressant singleplayerläge som tar omkring åtta till tio timmar att klara av första gången igenom, samt ca 700 stickers, ca 500 troféer och ca 250 låtar att samla.
 
Spelet ligger trots en och annan mindre brist som sagt väldigt högt upp på min personliga lista, så utöver de två olika exemplaren av Brawl som ni ser på de två första bilderna har jag även kostat på mig en guide till spelet, såhär sex år efter dess debut. 
Jag köpte den begagnad så den är kanske inte i bästa skick, men jag gillar den ändå ; )
Utöver mig som ett garanterat fan har Nintendo, med Smash Bros, dragit med sig ett rätt så stort antal spelare som verkar vara minst lika intressserade av vad serien har att erbjuda. Detta märks framförallt på de försäljningssiffror som det senaste tilskottet i serien har. Brawl har nämligen sålt omkring 12 miljoner exemplar världen över och slår därför med rena försäljningssiffror många andra exklusiva AAA-titlar på övriga plattformar. Som ren jämförelse har exempelvis Gran Turismo 5 på Ps3 sålt omkring 11.5 miljoner exemplar och Gears of War 2 på Xbox 360 sålt omkring 6.5 miljoner exemplar. 
 
Nintendo verkar även ha fått med sig större delen av världens alla recensenter, då det rent betygmässigt inte heller ser speciellt illa ut. Spelet ligger nämligen på ett genomsnittligt betyg på omkring 93% i dagens läge och har på en del håll till och med tilldelats en och annan tio-poängare.
Nintendo och Smash bros har, som ni kanske märker, satt sina spår. Faktum är dock att det är något jag är väldigt glad över, för hade det inte varit för att Nintendo - med Smash Bros och övriga titlar - visat vad spel kan åstadkomma hade jag kanske inte varit ett dugg intresserad av att uppleva allt det spelindustrin har att erbjuda idag. Även om jag har en svag känsla av att jag kanske hade fastnat i spelträsket på ett eller annat vis ändå ; ) 
 
Sist men inte minst tänkte jag bjuda på ett litet klipp som visar de Smash Bros-relaterade prylar jag samlat på mig under åren. 
Det är kanske inte så mycket, men det är likväl en av de delar i samlingen som jag är nöjdast med :)
 
 
"Come back when you can put up a fight."
 
Meta Knight - Super Smash Bros. Brawl
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela