Metroid Other M

Publicerad 2014-07-01 23:59:00 i Retro, Spelsamling,

Då var det alltså dags för den sista delen i Metroid-serien att inta rampljuset, och det är förstås inte utan att det känns lite vemodigt. Men vi ska inte vara deppiga för det, för slutet på denna "retro-lookback" (eller vad man ska kalla det) betyder ju egentligen bara att vi i framtiden kommer kunna titta närmre på andra spel-serier. Dessutom kommer jag förmodligen inte kunna låta bli att införskaffa övriga Metroid-prylar, som statyetter eller guider och liknande, så det kommer säkerligen bara bli ett tillfälligt adjö när det kommer till Metroid ;) 
När det kommer till detta specifika exemplar av Metroid Other M så kan jag i stort sett bara säga att det är lite slitet för att vara så nytt. Jag köpte det nämligen begagnat på Gamestop, då jag vid releasen ändå hade tillgång till det på andra vis. (*Host* Softmodd * Host*) Det har dock funnits lite tankar kring att köpa ett inplastat exemplar, speciellt nu när det ligger så lågt i pris.
 
Som jag nämnde ovan så är detta alttså det senaste Metroid-spelet som släppts, vilket gör det till det tolfte spelet i ordningen, om man inte räknar NES-remaken till GBA förstås. Spelet släpptes den 3/9 2010 här i Europa och det är det första stationära Metroid-spelet på omkring 8 år (räknat från release-dagen) som inte ingår i Prime-serien.
Det faktum att Other M är det första spelet på länge som inte ingår i Prime-serien är också det som gör spelet lite extra intressant. Det är alltså inte Retro-studios som utvecklat det, utan istället Team Ninja - vilka bland annat ligger bakom Ninja Gaiden och Dead or Alive - som har utvecklat det. Detta märks på den något mer action-betonade delen av striderna i Other M, men också på den lite mer djupgående storyn. 
 
Den något mer djupgående storyn är dock något som många fans inte riktigt gillar, då Samus mystik tyvärr blivit något äventyrad på grund av detta, framförallt på grund av att Samus (enligt många) pratar alldeles för mycket. Detta misstycke speglas också rätt tydligt på försäljningssiffrorna, då spelet endast såldes i omkring 1,2 miljoner världen över. Om betyget också blivit lidande på grund av detta vågar jag inte riktigt svara på, men inte heller det nådde några ofantligt stora siffror, då det i slutändan hamnade på omkring 79%.
 
Allt detta klagande tycker dock jag är lite onödigt, visst Metroid Other M må kanske inte vara det bästa spelet i serien, men det är enligt min mening definitivt inte så dåligt som alla vill få det att verka. Personligen tyckte jag det var trevligt att äntligen få höra hjältinnan prata, trots att hon kanske lät lite mjäkigare än vad man hade hoppats. Dessutom fick Team Ninja faktiskt Samus att se riktigt kunnig ut i såväl närstrider som shootouts, vilket jag definitivt tycker väger upp den något mjäkiga attityden. Allt som allt tycker jag tveklöst att man bör ge Metroid Other M en rejäl chans om man gillar de andra titlarna i serien. 
Då var alltså Metroid-serien slut. Och ingen uppföljare finns det att längta efter heller. Nåja, jag är fortfarande väldigt nöjd över att min lilla samling äntligen är komplett, så jag kan väl acceptera att det inte blivit tal om några nya Metroid-spel än.
 
Om ni vill ta er en närmare titt på hela samlingen, har jag också gjort mig en liten video på det hela. Hoppas ni tyckt denna Metroid-resa vart lika kul som jag :)
 
 
"As for me, one life ended... yet I survived, reborn as something different."
 
Samus - Metroid Fusion
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela