Bästa & Sämsta ögonblicken - E3 2014

Publicerad 2014-06-13 23:22:00 i Allmänt, Topplistor,

Då var även detta årets mässa över, vilket är lite bittert. Men bara lugn, datum för nästa års mässa är tydligen redan bokat, så under tiden vi väntar på nästa E3 kanske vi kan ta oss en titt på vad det var som hände i år ;)
 
Sättet jag tänkte att vi kan göra detta på är genom att lista de bästa ögonblicken och de sämsta ögonblicken från mässan. Närmare bestämt genom att lista de fem bästa ögonblicken i en topp 5 och lista de tre sämsta ögonblicken i en "botten-trea", man ska ju alltid vara lite positivare än vad man är negativt har jag hört :P
 
Men innan vi går vidare till de två listorna tycker jag att det kan vara värt att ta en titt på ett par bubblare/honerable mentions.
 
Jag tycker definitivt det kan vara värt att nämna hur grym trailern på Dead Island 2 var under Sonys presskonferens (vilket jag missade då jag listade massa trailers tidigare i veckan).
 
Ytterligare en trailer/gameplay-demo som förtjänar lite uppmärksamhet är den på Far Cry 4, som vi fick se under Ubisofts Presskonferens.
 
 
De bästa ögonblicken:
 
5 - The Last of Us Remastered får ett Release-datum 
Ja hur man än vänder och vrider på det så är jag fortfarande helt nerkärad i The Last of Us. Faktiskt så pass att jag knappt kan bärga mig tills jag får sätta tänderna i den omgjorda versionen av spelet. Just därför känns det så bra att äntligen ha ett datum att se fram emot.
 
4 - GTA V presenteras till PC, PS4 och Xbox One
Detsamma gäller förstås även GTA V, som jag dessutom vet att jag inte är ensam om att längta efter att få spela på PC eller på PS4/Xbox One. Det är på tiden att alla PC-älskare får möjlighet att spela GTA V helt enkelt. Faktum är att jag tycker PC-versionen borde kommit för länge sedan, men i det här faller är det verkligen "bättre sent än aldrig" som gäller.
 
 
3 - The Master Chief Collection utannonseras
Ja, det var en ren fröjd att se Master Chiefs gamla äventyr få nytt liv. Speciellt när det kommer till Halo 2, som vi tidigare inte fått någon remake på. Men det bästa av allt var att det inte bara utlovades ny och förbättrad grafik, utan även ALLA gamla och nya multiplayer-banor, en stabil bilduppdatering på 60 fps och tonvis med extramaterial. MUMS!
 
 
2 - Ny och grymt bra trailer på MGS V: Phantom Pain
MGS V-trailern på Sonys presskonferens kom som från ingenstans, den överaskade mig något så enormt mycket med sin kvalité och övertygande ton. Låtvalet var superbt och stämningen var helt perfekt, det enda som hindrade denna grymma trailer från att knipa första platsen på listan var egentligen bara det faktum att jag är lite svagare för Zelda än vad jag är för Metal Gear.
 
 
1 - Nya Zelda till Wii U visas äntligen upp
Det finns många spelserier som ligger mig varmt om hjärtat, men få betyder så mycket för mig som Zelda gör. Jag må ha lite invändningar om grafikstilen när det kommer till det nya spelet, men jag kan inte bli annat än taggad med utlovandet om en riktigt stor och öppen värld och ett spel som äntligen går tillbaks till spelets o-linjara rötter. Det ska bli ett sant nöje att få uppleva ett nytt och fräscht Zelda i en riktig "open-world-miljö".  Det får gärna bli år 2015/2016, eller när spelet nu släpps, typ imorgon :P
 
 
De sämsta ögonblicken:
 
 
1 - Nintendo må ha visat Zelda, som definitvt var den absoluta höjdpunkten för mig i år, men det finns ett spel som är högre upp på listan i mina ögon och det är Metroid till Wii u eller till 3DS. Det var lite trist att man inte fick se eller höra ett ljud om Samus kommande äventyr helt enkelt.
 
2 - EA återupptar ännu en gång sitt sketna BattleField och det är inte utan att man blir lite kräkfärdig på att se ännu en titel ur den serien rulla ut. Det hade inte skadat att ge serien lite andrum och ge någon annan lite mer tid i rampljuset... ja varför inte ge Dead Space lite mer tid i rampljuset till exempel ;)
 
3 - De som enligt min mening presterade sämst i år var Nintendo. Främst för att de inte hade mycket nytt att säga eller visa, men också för att det lilla nya de hade att säga blev rätt så ointressant. De flesta av de mest intressanta titlarna - som Zelda till Wii U och Yoshi's Woolly World - har exempelvis en planerad release någon gång under 2015 eller kanske till och med så sent som 2016. Vilket tyvärr tog udden av saker och ting. Sedan var många av de nya titlarna de visade upp väldigt ointressanta i mina ögon. Det är tur att de släpper Smash Bros och Hyrule Warriors i år om man säger så.
 
Allt som allt vill jag dock tillägga att det inte var någon av alla företags presentationer som var urdåliga, alla var riktigt grymma, men vissa var lite mindre grymma. Som exempelvis Nintendos... och en bidragande orsak till det är defenitivt att de inte visade upp något nytt Metroid, hade de gjort det hade jag förlåtit allt ;)
 
 
 
"You know after watching the likes of Brobocop and Bronan the Brobarian in Bro Force, I can't help but bro-out all of our PlayStation names. We've got Andrew Brohouse, Scott Brody, Brohei Broshida, right? Okay. Yeah, I'm moving along..."
 
Adam Boyes - E3 2014
 

Kommentarer

Postat av: Kevin

Publicerad 2014-06-14 00:24:17

Rätt nice lista du har gjort! Håller definitivt med om att Phantom Pain och Zelda Wii U var några av höjdpunkterna! Tycker det är väldigt intressant om det nu ska vara så o-linjärt och att man är fri att gå var man vill! Spännande, haha :) Tycker också det var väldigt intressant att hästen inte nödvändigvis var Epona och att den hade olika grejer som såg ut som filtar och en sköld och sånt på sej. Så hästen kanske är viktig för att ha grejer med sej i den öppna världen kanske? :) Links kläder var med rätt så intressant eftersom hans inre tröja hade en design som är på pricken lik Gerudos kläder och hans böå tröja över påminde en del om wind waker-Links tröja. Kanske en hint om att man själv hittar grejer att ta på sej? :) Älskar hack 'n slashers med så Hyrule Warriors ser ganska intressant ut! :)

Svar: Tack, gött att du tyckte om den :) Ja eller hur, det är mycket man kan spekulera kring i Zelda-trailern. Själv funderar jag mycket på exakt hur öppet det kommer bli, det hade ju varit hur häftigt som helst med ett Zelda i samma storlek som Skyrim :) Man kan undra hur mycket av alla detaljer som visas som är där för att locka eller hinta som du säger. Tänker bland annat på hur pilen som Link sköt iväg såg ut, den såg ju ut som något hemma-bygge :P Kanske kan göra egna pilar och vapen ? Samma sak gäller alla de detaljer du nämner, man blir väldigt sugen på att se mer :))
WhirlingCow

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela