Top 5 E3-förhoppningar

Publicerad 2014-06-09 13:04:51 i Topplistor,

Det är i skrivande stund bara några timmar kvar innnan världens största spelmässa drar igång och det bokstavligen rycker i kroppen av spänning och förväntan. Men exakt vad förväntar vi oss egentligen under årets mässa? Ja, jag kan förstås bara tala för mig själv, så här nedan finner ni mina 5 största förhopnningar eller förväntningar kring årets mässa :)
 
Men innan jag börjar listan vill jag bara nämna ett par titlar som jag faktiskt ser väldigt mycket fram emot, men som jag på grund av olika anledningar inte riktigt tycker passar i listan...
 
Mina så kallade "Honorable Mentions" är: Super Smash Bros. Wii U/3DS, Metal Gear Solid V: Phantom Pain, The Last of Us: Remastered och Destiny.
 
 
 
 
5.
De som läst min recension av GTA V kan säkerligen förstå när jag säger att jag gladeligen ser en PC-port eller next-gen-port av GTA V. Original-spelet är superbt och har enligt min mening inte en enda skavank, bortsett från ett och annat framedrop, samt avsaknaden av möjligheten att spelas på PC eller andra konsoler. Just därför hade jag blivit helnöjd med att få se en port av spelet till antingen PC eller valfri next-gen-konsol.
 
4.
En av förra generationens absolut bästa spelserier, Mass Effect, hade både sin början och sitt slut under 360/PS3-eran. Det var en serie som väckte både tankar och känslor, men som också erbjöd spelaren en möjlighet att, genom diverse val och konversationer, göra Shepards äventyr till sin alldeles egna resa.
 
Att serien både började och slutade under förra generationen gjorde i sin tur att man inte visste om an skulle få återse serien under kommande konsol-generationer, men efter både rykten och uttalanden från skaparna verkar det som att en uppföljare är under utveckling. Och jag hoppas förstås att vi i alla fall kan få se en glimt av det pågående arbetet under mässans gång.
 
3.
Dead Space är ännu en av de spelserier som under förra generationen fick se dagens ljus någonstans i början av generations-cykeln för att avslutas någonstans i slutet/mitten av generationen. Denna serie är enligt min mening den som återupplivat survival horror på helt rätt sätt, för att i slutskedet göra samma brutala misstag som alla andra spel inom genren. Det vill säga att förtydliga all action och minska på all skräck.
 
Att få se Issac Clarke återvända med ny styrka - och bjuda på minst lika mycket skräck som han i första spelet gjorde - är därför en av de största önskningarna jag har inför årets mässa. Sedan hade det absolut inte skadat att få se vad spel-serien skulle kunna åstadkomma på någon av de nya konsolerna.
 
2.
Denna platsen på listan var jag lite tveksam över. Och detta framförallt för att jag inte vet vilken av de två beryktade Zelda-titlarna, Zelda Wii U eller Majoras Mask 3DS, som jag ser fram emot mest.
 
Men jag hade ljugit för mig själv om jag sagt att jag inte längtar efter att få se ett nytt stationärt Zelda-spel på Wii U, det är ju trots allt en av de stora anledningarna till att jag köpte konsolen. Och att äntligen få se ett Zelda i stil med det Nintendo "Teasade" om under presentationen av Wii U hade varit en något av en dröm. Att jag sedan ryktesväg fått höra att de inte är ute efter att göra en "hyper-realistisk" version av Link denna gången heller, hindrar mig i vilket fall som helst inte från att hoppas :)
 
1.
Jag vet inte om jag är alldeles för förutsägbar nu, men det finns inget som lockar mer än en ny Metroid-titel i mina ögon. Det är för det första; den enda Nintendo-titeln som det hittills inte sagt något om (varken till 3DS eller Wii U) och för det andra; en av de titlar på hela mässan som skulle kunna se ut precis hur som helst. Det är ju trots allt Nintendo vi pratar om, och det är sällan de misslyckas med överaskningar.
 
Men om jag skulle fått välja hade jag defenitivt helst sett ett nytt stationärt Metroid på Wii U, antingen något helt nytt som väcker serien till liv igen, eller något i stil med Metroid Other M som på något vis går tillbaks till rötterna. Jag ska dock inte säga att jag hade blivit besviken av att se en Metroid-titel på 3DS, så länge jag får se ett nytt Metroid blir jag nöjd ;)
 
 
"As the graphics get more and more complex and they build up the production around the gameplay, then they tend to try to sell the game based more on the production rather than what the actual experience is. As a result of that you end up with the meaning of game design being weakened."
 
Shigeru Miyamoto (Next-gen mindset) - E3 2013
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela