Golden Sun

Publicerad 2014-03-25 23:32:00 i Retro, Spelsamling,

Kära nån, idag hade jag nog banne mig bara kunnat lägga mig ner på marken och stannat där tills imorgon. Denna dagen har fullkomligt tagit musten ur mig, jag har dock inte riktigt greppat varför än, eller ja delvis kanske. Förmodligen skolan... det stora projektet vi håller på med nu är banne mig inte att leka med, även om man själv kanske inte gör de tyngsta "lyften".
 
Hur som helst passar sig denna dagen därför ganska bra till att drömma sig bort lite, så man får chans att tänka lite på de trevligare minnena i livet, som exempelvis gamla goa retro spel. Och utav någon outgrundlig anledning känns Golden Sun som ett perfekt spel att drömma sig tillbaka med. Kanske för att det precis som alla andra gamla goda Gameboy spel påminner mig om sommaren och de härliga sommarloven man hade som liten, eller kanske för att det är ett av de bästa jrpg-spelen jag spelat på Gameboy Advance.
Golden Sun är verkligen ett riktigt bra jrpg, som sagt ett av de bästa jag spelat. Faktum är att jag inte hittat många andra jrpg:s som kan mäta sig med det Golden Sun har att erbjuda, inte ens på de stationära konsolerna. Vilket så klart får mitt eget exemplar att kännas som något alldeles extra.
 
Exakt vad det är som gör Golden Sun så bra är dock svårt att sätta fingret på, för det är egentligen precis som vilket annat jrpg som helst. Fast med riktigt bra balans av såväl pussel, strider och "domedags-story". Sedan skadar det förstås inte att spelet erbjuder ett snabbt, annorlunda och - kort sagt - exceptionellt utfört stridssystem, som bland annat innefattade ett rätt så nytänkande summonsystem. Samt ett gäng väldigt uttrycksfulla karaktärer och en något annorlunda approach när det kommer pussel.
Golden Sun är det första spelet i serien Golden Sun och är som jag tidigare nämnde ett rpg spel. Spelet utvecklades av Camelot Software och gavs ut av Nintendo i februari år 2001 här i Europa. 
 
Med sitt trevliga stridssystem och de härliga karaktärerna blev Golden Sun något av en succé hos kritiker. Spelet blev framförallt hyllat för sitt stridssystem och hur karaktärernas olika styrkor enkelt kunde kastas om med hjälp av summonsystemet. Men också för att det rent grafiskt såg väldigt bra ut för att vara ett spel på Gameboy Advance. Det genomsnittliga betyget hamnade i slutändan på omkring 91%, men spelet såldes - trots sin popularitet hos kritikerna - tyvärr bara i omkring 1,7 miljoner exemplar världen över.
 
Golden Sun blev kanske ingen storsäljare, men är lik förbaskat ett riktigt bra spel. Det är kanske inte så pass okänt att man skulle kunna kalla det för ett "hidden gem", men det är å andra sidan så pass bra att jag skulle vilja kalla det för ett riktigt litet mästerverk.
 
 
"We've spoken long enough already. Let us continue this another time."
 
Alex - Golden Sun
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela