Pokémon Silver

Publicerad 2014-03-11 23:49:00 i Retro, Spelsamling,

Denna tiden på året är en sådan tid som jag för jämnan känner för att bara lägga mig i gräset ute i solen, njuta av den blå himlen och drömma mig tillbaka till den gamla goda tiden. Den tiden då man var liten och det största bekymmret var föräldrarnas ständiga tjat om att man skulle ge f*n i tv-spelen och gå ut istället.
 
Det som för mig är lite extra speciellt med denna tiden på året, förutom de ständigt återkommande vårkänslorna, är att den så tydligt påminner om en av de absolut bästa titlarna ur den numera legendariska Pokémon-serien, Pokémon Silver. Framförallt för att spelet släpptes här i Europa omkring denna årstid och att jag och en av mina närmsta vänner just då satt som förhäxade vid denna sällsynt väldesignade del ur Pokémon-serien i, vad jag vill minnas som, dygnet runt.
Det är framförallt många av de små sakerna kring spelet som påminner extra mycket om denna årstiden, så som hur taggad man var över att se reklamen på tv:n när spelet närmade sig eller hur häftigt man tyckte det blanka pappfodralet var.
 
Exemplaret av Pokémon Silver som jag köpte som liten är det ni ser på de båda bilderna. Såväl fodral som kassett är i extremt bra skick för att vara så flitigt använt som det faktiskt är, men tyvärr lyser innerfodralet med sin frånvaro.
Pokémon Silver och Guld tillhör det man kallar för den andra generationen av Pokémon-spel och är med andra ord det andra spelet/spelen i serien. Spelet/spelen släpptes här i Europa den 6 April år 2001, medan Japan och USA fick tillgång till spelet redan November år 1999 (Japan) och Oktober år 2000 (USA).
 
Då Pokémon Guld och Silver nådde butikerna hade Pokémon, i och med tv-serien och de första två spelen, redan hunnit bli såväl en succé som ett fenomén. De små monstrena och allt vad de stod för hade vid denna tidpunkt inte bara hunnit bli de mest omtalade GameBoy-spelen genom tiderna utan även hunnit forslas ut i form av samlarkort, kortspel, leksaker och allt annat som går att köpa för pengar. Pokémon var just då något av det hetaste som fanns och man skulle väl kunna säga att uppföljarna Silver och Guld därför fick ett minst sagt värdigt mottagande.
 
Spelen fick förvisso ett genomsnittligen lägre betyg än sina föregångare, 87% jämfört med föregångarnas 89%, men blev trots det ett av de snabbast säljande spelen i världen. Den totala försäljningen av de båda spelen hamnade i slutändan på omkring 23 miljoner exemplar, vilket dock är ett rätt kraftigt steg bakåt jämfört med föregångarnas 31 miljoner sålda exemplar. Om detta berodde på att på att "hettan" kring spelen hann lägga sig under spelets livstid låter jag dock vara osagt.
 
Frågar man mig finner jag det dock lite konstigt att Silver och Guld inte sålde bättre än sina föregångare, då Guld och SIlver i min mening är de bästa Pokémon-spelen genom tiderna. Faktum är att jag tycker den andra generationen av Pokémon är så bra att jag än idag ångrar att jag inte köpte både Kristal-versionen och Guld-versionen när jag ändå höll på... Även om Silver-versionen trots allt har en speciell plats i mitt hjärta :' )
 
 
"You got a Pokémon at the Lab. What a waste. A wimp like you."
 
Rival - Pokémon Gold/Silver
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela