Project Morpheus

Publicerad 2014-03-24 21:23:00 i Nyheter,

Utav någon anledning uppmärksammade jag inte Sonys stora "Virtual Reality-nyhet" - Project Morpheus - när den avslöjades någon gång under förra veckan. Kanske mest för att jag inte riktigt visste vad jag skulle tro om saken i fråga. Jag menar Oculus Rift finns ju redan och så vitt jag vet fungerar den VR-enheten till vilken platform som helst, vilket Project Morpheus inte gör. Så frågan är vad Sony skulle kunna erbjuda som Oculus inte redan erbjuder ?
De mest klara fördelarna som jag förstår att Project Morpheus har över Oculus Rift är en något snyggare design och en betydligt starkare financiell suport - då elektronikjätten Sony trotsallt är de som utvecklar enheten. Men också att Morphus ska ha möjligheten att spåra rörelser i en större utsträckning (360 graders vändningar etc.), tackvare Playstation Eye och de lysande dioderna bak på Morpheus-enheten.
Andra fördelar blir automatiskt då också Sonys "pull" när det kommer till utvecklare, de har trots allt en del pluring att nyttja när det kommer till att hyra/köpa utvecklare som kan skapa mjukvara till produkten. Det är å andra sidan lite värre för Oculus Rift på den punkten då - så vitt jag förstår det - utvecklingen där financieras av diverse "crowd-funding-medel".
Vad som gör Sonys nyhet lite extra intressant är dock inte det faktum att det snart finns två tvättäkta VR-enheter ute på marknaden, utan snarare att det vid ett par tidigare tillfällen även viskats en hel del om att Microsoft också är på gång med en egen VR-enhet. Tanken på Oculus Rift och Kinect har slagit mig mer än ett par gånger tidigare och det får en ganska snabbt att inse att "riktig" Virtual Reality kanske inte är så långt bort som vi tror, vilket gör mig både glad och något fundersam på en och samma gång. 
 
Anledningen till glädjen och fundersamheten kring denna begynnande trend inom VR och tv-spel är att detta mycket möjligt kommer bli nästa fluga inom tv-spel branchen. Vilket bara kan betyda en av två saker, antingen får vi genomlida ännu en era av ofärdiga och halvdana tillbehör - *host* Wii *host* Kinect *host* - eller får vi uppleva en av de grymmaste genombrotten i tv-spelens historia.
 
Jag är personligen lite pessimistiskt lagd och använder mig gärna av tidigare erfarenheter som en måttstock, så jag tror snarare att det lutar åt det förstnämnda. Men jag antar att vi kommer få se hur saker och ting kommer utspela sig rätt snart, E3 är ju snart här och det finns all anledning att hoppas på lite mer klarhet i saker och ting tills dess.
 
 
"Lets go back in time shall we, doodly doodly doodly doodly doop!"
 
Mr Caffeine - E3 2011
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela