Pokémon Saphire

Publicerad 2014-05-13 23:58:00 i Retro, Spelsamling,

Då var det dags för den tredje generationens Pokémon att inta scenen! Och alldeles lagom tills dess att deras respektive nyutgåvor blivit utannonserade dessutom. För de som inte vet vad jag talar om, kan jag tala om att både Ruby och Saphire nu väntar varsin remake, Omega Ruby och Alpha Saphire. Ni hittar mer info här ----> IGN.com
Som jag nämnt tidigare var Pokémon så gott som heligt för mig som liten, vilket säkert syns på skicket på såväl detta som alla andra Pokémon-spel jag äger. Men saken är den att Pokémon Ruby och Saphire faktiskt är lite extra heligt - inte för att jag anser dem vara de bästa spelen i serien - utan snarare för att dessa två spel väcker en del roliga minnen. Jag och en av mina närmsta vänner var nämligen så fast beslutna på att införskaffa dessa två spel på release-dagen att vi inte accepterade det faktum att spelet inte fanns att få tag på någonstans i närheten.
 
Vi blev så besvikna på att ingen av de närliggande butikerna hade några exemplar hemma, så vi bestämde oss för att köra moped till första bästa butik som hade exemplar hemma, och då bör jag kanske tillägga att närmsta butik låg ca tio mil bort. Som tur väl var fick en av våra föräldrar nys om våra korkade planer och skjutsade dit oss istället. Det slutade sedan - som så många andra Pokémon-köp - med att vi inföskaffade varsin version av spelet och nötte sönder det ute i solen i ett antal dagar i sträck.
När jag säger att vi "nötte sönder spelen" ute i solen så blir ni kanske inte jätte förvånade när jag säger att spelen släpptes här i europa omkring sommartid, närmare bestämt den 25 juli 2003. Ruby och Saphire tillhör för övrigt den tredje generationens Pokémon-spel, vilket betyder att de tillhör den tredje delen av Pokémon-seriens "huvud-spelserie". Däremot är både Ruby och Saphire långt ifrån det tredje spelet som släppts, med alla enskilda versioner inräknade är det den åttonde och nionde titeln i huvud-serien . 
 
Pokémon började dock vid detta laget bli ett något uttröttat koncept i mångas ögon, spelen sålde inte alls lika bra som sina föregångare och landade därför på endast 15 miljoner sålda exemplar världen över. Spelen erbjöd likväl en del nyheter, däribland möjligheten att skapa och inreda ett eget "hide-out" i såväl grottor och uppe bland trädtopparna. Men de mest intressanta nyheterna var förstås de som rörde striderna och varje enskild Pokémons stats. Ruby och Saphire introducerade bland annat möjligheten att strida två emot två, men också ett system som gav varje enskild Pokémon olika passiva förmågor i strid - exempelvis imunitet mot vissa attack-typer och liknande. Trots dessa nyheter blev slutbetyget än en gång något lägre än i föregående generation. Betyget hamnade på ca 82%, vilket inte är fy skam, men ändock lite tråkigt.
 
 
"Uh, my... name... is... Ketchup! No, wait! My name is really Tom Ato!"
 
Ash Ketchum - Pokémon Tv Series
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela